10.22.2010

Health Check Up

Var på en Health Fair här på skolan i veckan. Det var flera organisationer typ sjukhus, tandläkare och friskvård som var där och gav ut information om vad de har att erbjuda. Det mest intressanta med de var att de hade godis för att locka folk till just deras bord. GODIS... på en häslomässa? Antar att de verkligen letar efter kunder...

De hade också en health check up för oss som jobbar på universitetet. Jag tänkte att det skulle vara bra att gå dit och se hur jag egentligen mår. Jag ville speciellt fråga om mitt nya matintag (70-80 % levande mat) och hur det relaterar till resultaten.
Jag blev vägd och mätt. Kalkylerade BMI och mätte midjan. Tog blodtryck. Stack mig i fingret och mätte mina glukos och kolesterol värden. Mina värden var inte i närheten av att had diabetes, så det var bra. Mina kolesterol världen var dock lite bekymmersamma. Det dåliga kolestreolet är lågt, men det bra kolesterol värdet är ännu lägre.

Motion och sluta röka var det som hjälpte mest för att få upp det bra kolesterolet... Röker gör jag inte, och träna mer är nog inte sunt. Näst bästa var att få i sig mer Omega 3. Så nu försöker jag lägga in så mycket bra fetter som möjligt, äter massa flax seeds och fisk olje tillskott. För att få ner det dåliga kolesterolet ännu mer (för att jämna ut balansen) så ska jag äta färre kolhydrater (vilket fungerar bra med dieten då vi äter mest levande mat nu) och tanten jag pratade med tipsade även om kaneltillskott. Jag ska till affären nån dag och kika om det är något som är bra.

Det mest positiva var iallfall beskedet om att våran levande diet är ett bra inlägg för ännu bättre hälsa!

1 kommentar:

A-K sa...

Det känns verkligen som en nyttig diet!