1.22.2011

Meditation: lektion 2

I've been meaning to sit down and write this blogpost for exactly 6 days, 12 hours, 35 minutes and 4 seconds. Problemet ar ju bara det att jag har svart att hitta ork att sitta stilla, tanka och skriva. Jag kan ga och tanka utan problem. Jag kan sitta och skriva. Men nar alla tre laggs ihop blir det problem. Sa nar jag nu borjar skriva min avhandling pa Lordag sa ska jag forst tanka och gora upp en outline. Sen sitta och skriva. Det ar planen.

Framtiden a sido, nu var tanken att reflektera over min nya Fredagsunderhallning: mediationskurs. Nar klockan narmar sig 6.25 pa fredagar drar vi pa oss vara meditationsklader och bilar sen till Oklahoma City och Buddha Mind Monastery. Det ar ett litet buddhistiskt kloster ungefar 25 minuter fran oss. VI blir alltid valkomnade av en nunna, halsar henne vordigt amituofo Shifu. [Amitoufo betyder typ hej. Shifu betyder larare.] Vi drar av oss ytterkladerna och vandrar sen in i meditationssalen. Dar invantar vi Shifu och lektionen borjar. Forst sittande meditation. Forsta klassen var det 10 minuter, forra 15 minuter. Jag forsoker knyta ihop bena i en lotus position som ar den basta att sitta i. Det brukar halla i ungefar 1 minut, innan jag far byta till en halv lotus. Men skam den som ger sig!
Efter den sittande meditationen sa ar det dags for gaende meditation. Det ar valdigt intressant och liknar idrott valdigt mycket for man fokuserar bara pa rorelsen och ingenting annat.

Efter meditationskursen ar det 10 minuters the-rast och sen dags for kurs i Buddism. Det ar valdigt intressant att fa hora en buddhistisk nunna prata om buddhism. Blir lite annat an att lara sig om det i skolan.

Forra lektionen fastnade jag for det faktum att "our bodies are impermanent". Kroppen ar aldrig stilla. Den ar alltid igang och forandras konstant. Den ar aldrig precis den samma som den var for en sekund sen. Det ger, for mig, en valdigt vordnande innebord till aldrande och motsatter samhallets hysteri for "ungdomligt" utseende.

Varat materiella samhalle fick sig ocksa en knapp pa nasan nar Shifu pratade om livets varderingar. Allt ar ju inte pengar, makt och saker. Det ar inte det som ar det viktiga. Om man inte ar tillsfred och i balans inuti sa ar det valdigt svart, nast intill omojligt, att hitta nagot externt for att fa ett rikt liv. Allting handlar om balans.

Det jag tycker ar mest inspirerande med buddhism, som jag inte har stott pa i andra religioner, ar att det tillber inte en "gud". Det ar ingen gud som styr och staller over oss, och det ar ingen gud som ger oss slutgiltig salvation for att na himlen. Det finns ingen ouppnaelig gud. Istallet sa kan alla bli en buddha och na nirvana nar deras kroppar har jobbat klart. Buddha ar deras symbol for det de vill uppna. Som ett mal. Malet ar att na Nirvana, och om man inte gor det? Ja, da hamnar man inte i helvetet iallafall.

Fran babis-buddha till Buddha (sett genom en flaska sandigt vatten)
1. Skaka inte flaskan- lat vattnet fa lagga sig till ro
2. Se genom det klara vattnet-- enlightenment
3. Ra om insikten. Tappa inte bort den.
4. Ett klart sinne och ett stadium av nirvana

Inga kommentarer: