6.29.2009

Sitta och andas... ska det vara så svårt?

Kände att jag behövde skriva igen. Skriva något som inte tillhörde kategorin akademiskt och måsten, men hade ingen aning om where to start. Jag plockade upp en kursbok från min Autobiographical Writing kurs som min favorit professor (som jag hade en väldigt trevlig lunch med häromdagen) har skrivit. Ett tips var att börja med en 10 minuter meditation och sedan skriva om upplevelsen.

Inga problem tänkte jag. Sitta still i 10 minuter och låta tankarna flyga är ju lätt. Trodde jag... Jag mislyckades totalt. Efter bara en liten stund började jag vrida mig och hoppas att tiden väl ändå kunde gå lite fortare. Försökte slappna av och andas, men jag andades inte alls djupt i lungorna och magen, utan det var ytliga och små fjuttiga andetag. Jag gav upp med 1 minute to go.

Bestämde mig för att ta upp yoga igen, eller minst andingsövningar. Få tillbaka den djupa och lugna andningen. Trycka tillbaka rastlösheten så att jag faktiskt kan göra ingenting i 10 minuter. Njuta av att göra ingenting istället för att tänka på vad att göra härnäst. Sluta göra listor och planera. Bara vara. Stänga av datorn ett tag. Inte vara uppkopplad till Internet och nåbar 24/7.

Inte konstigt att folk blir stressade i dagens samhälle. Jag tror vi alla behöver koppla ner, logga ur, stänga av och bara sitta och andas lite grann varje dag. Som en elektronisk detox.

Inga kommentarer: