3.07.2011

Second Life och Undervisning

Eftersom att jag fått förfrågan om att berätta mer om Second Life, here it goes:

Kursen som jag assisterar är kallad Race and Gender in the Media. Eleverna lär sig om hur vi kategoriserar människor beroende på ras, kön, klass osv. och observerar också hur det framstår i media. En del av målet med den här kursen är att för eleven att lära sig hur hon eller han ser världen och att andra ser den annorlunda. Eleven är satt utanför the comfort zone, speciellt när det handlar om att analysera sina egna privilegier. Och att förstå hur andra som är olika en själv uppfattar samhället och uppfattas i samhället. Så det är en kurs som jobbar med några känsliga frågor och en kurs som (vad jag har uppfattat hittills) eleverna växer mycket i. De får ett annat perspektiv på samhället (i alla fall för en liten stund, tills det glöms bort igen).

De uppgifterna jag skapar till eleverna är först och främst baserade på deras kursbok. Kursboken består av olika korta artiklar. Hittills har vi gått igenom avsnitt som handlar om: Ras, Kön, Ethnicitet och Sexualitet.
De första uppgifterna handlade om att lära sig att jobba i Second Life (gå, stå, chatta osv.) och när de loggade in för första gången så var skapade de en varsin avatar. Den analyserade dom för att förstå varför de skapade den som dom gjorde, vad som hade influerat dom.
Annars så har eleverna besökt olika platser på Second Life, pratat med andra medlemmar, försökt att skapa diskussioner om de här ämnena. De har även gjort sin egen ethnografi där de besökte olika platser, analyserade deras kultur och jämförde sedan platserna. Sedan knyter jag också in en av läsningarna i deras kursbok så att de ser sammanhanget med det dom gör till själva kursen.
Jag ger eleverna ganska strikta riktlinjer på vad de ska ha med i uppgifterna. För att veta att de faktiskt besöker olika platser så är de tvungna att ta kort. Beroende på uppgiften så guidar jag de till delar av Second Life som knyter ihop det. Den senaste handlar till exempel om sexualitet och de ska därför besöka "LGBT-friendly" delar av världen.

Jag skulle nog inte säga att Second Life är varken bra eller dåligt. Det beror ju mycket på vad man gör det till. Jag tror att virtuella världar har mycket potential när det gäller undervisning. Många av eleverna har till exempel sagt att det är mycket roligare, och de spenderar mer tid på uppgifterna när de "upplever" exempel istället för att läsa om dom. Å andra sidan så är det ju elever som inte alls tycker om ideen och ser sådana ställen som oprofesionella. Det var iallafall deras inledande åsikter (efter ett par uppgifter).

Jag tror inte att man ska mötas i Second Life istället för i ett klassrum, för jag tror man förlorar mycket av den personliga kontakten och eleverna blir distanta. Men som tillägg till klassrumsundervisning tror jag på virtuella världar. Jag tror också att det kan vara bra för online-kurser att ha en bas i Second Life där eleverna kan "träffa" varandra och läraren om de så behagar.

För att sammanfatta: undervisning i Second Life har både sina plus och minus. Men jag tror att om eleverna är tillräckligt mogna, de har bra uppgifter (som mina elever såklart har!), och det är ett tillägg till klassrumsundervisning så tror jag på Second Life.

2 kommentarer:

NYA TINAS UNIVERSUM sa...

Jag har varit i Second Life länge och sett det utvecklats och använts på många bra sätt bl a till just undervisning.

Umeå Universitet har simmar i Second Life. Svenskt Resurscentrum hade verksamhet. Westerlundska finns de med. Och fler. Många fler.

Läs mer om allt detta på min blogg - som du även kan sätta i händerna på dina elever! - + 8.300 inlägg med blandat material från Tips och Tricks till bra länkar!

http://tinasuniversum.blogspot.com/

/Tina (PG)

Vill du ha kontakt med mig - ta en!

Anonym sa...

Låter intressant. Hur vi människor ser oss själva och på på varandra är spännande.

Second Life är fascinerande på det sättet, det finns så många element av just det där. Ta utseende till exempel, å enda sidan har personers verkliga utseende ingen betydelse, men å andra sidan är det aldrig så uppenbart som i just Second Life hur mycket vi lägger i det första intrycket.

En sak att tänka på är att det inte finns ett Second Life, utan det finns många olika communities, med olika intressen och sätt att se på det. Många miljöer och personer att studera om man säger så.

Skulle vara kul om du ville återkomma till det här ämnet lite längre fram, med en liten framstegsrapport (eller vad man ska kalla det, haha). Lycka till!